نویسنده: کبری قیصری





 

مواد لازم:

یک سر بزرگ گل کلم، یک سر بیضی شکل کلم ناپا که دست کم 25 سانتیمتر طول داشته باشد، یک شلغم به قطر 5 سانتیمتر، یک برش گرد لیمو یا گردن چین دار کدو، دو میخک و یک تربچه قرمز.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

چاقوی پوست کنی، چاقوی 15 سانتیمتری، پوست کن سبزیجات، سه سیخ 25 سانتیمتری چوبی و چند خلال چوبی

نکات و زمان بندی:

بریدن و سر هم کردن قطعات 20 تا 25 دقیقه طول می‌کشد. و می‌توانید آن را تا سه روز نگهداری کنید. بدون اینکه میخک‌ها را در سوراخ چشم‌ها فرو کرده باشید آن را نگهداری کنید زیرا موجب لک شدن شغلم می‌شوند. بال‌ها و حلقه هاله دور سر بعد از چند ساعت از نمایش حالت افتاده پیدا می‌کنند. چند بال اضافی نیز در دسترس داشته باشید. ممکن است یک کلم ناپا اضافی برای تعویض بال‌ها لازم داشته باشید. در مدت نگهداری فرشته بالهایش را به بدنش نچسبانید. آن را روی بدنش گذاشته و محکم در کیسه پلاستیک بپیچید.

موارد استفاده:

به عنوان تزیین اصلی میز در میهمانی‌های مختلف.
1- ته گل کلم را صاف ببرید همه برگ‌های سبز آن را درآورید.
2- به دقت برگهای خارجی کلم را جدا کنید. آن‌ها را از ته بشکنید و برگ‌ها را به طور کامل نگه دارید. دو برگ مشابه جدا کنید که برای بال‌های فرشته مناسب باشد. انتهای کلم را که این برگ‌ها به آن چسبیده بودند تمیز کنید.
3- بدن فرشته کلمی با استفاده از سه سیخ روی یک ابر گل کلم می‌ایستد. گل کلم را روی سطح بریده شده آن بگذارید و سیخ‌ها را داخل آن فرو کنید تا به تخته برش برسند. کلم ناپا را صاف کنار سیخ‌ها نگه دارید. اگر قد سیخ‌ها بلندتر از کلم ناپا است. سیخ‌ها را بردارید و آن‌ها را ببرید به طوریکه چند سانتیمتر کوتاهتر از ارتفاع گل کلم و کلم باشند. سیخ‌ها را در جای خود بگذارید و کلم را مستقیم روی سیخ‌ها قرار دهید. به طوری که انتهای برگ دار آن رو به پایین و نوک آن رو به بالا باشد.
4- سر: ساقه انتهای شغلم را ببرید بعد آن را پوست بگیرید. اگر سطح آن ناصاف است با استفاده از کاغذ سمباده آن را صاف کنید. دومیخک به جای چشم‌ها قرار دهید. با استفاده از نوک پوست کن سبزیجات یک دهان کوچک برایش درآورید. با یک تکه از تربچه قرمز برایش زبان ببرید و آن را داخل دهانش قرار دهید.
5- هاله سر: داخل برش لیمو یا کدو را بیرون بیاورید و حاشیه‌ای به ضخامت نیم سانتی متر برای آن نگه دارید. با استفاده از دو خلال چوبی نوک تیز از انتهای لبه آن به شلغم، هاله را به صورت مستقیم در پشت سر بچسبانید.
6- موها: با استفاده از پوست کن سبزیجات موهایی برای این فرشته بی مو درست کنید. برش‌هایی به طول یک سانتی متر به سمت بالا بدهید تا خط مو را در جلو و کناره‌ها بوجود بیاورد. این برش‌ها کامل نیستند یعنی آن‌ها را از روی شلغم جدا نمی‌کنید. هنگامی که کار برش‌ها تمام شد هر یک را به سمت بالا مانند فر بپیچانید. حالا سر را با قرار دادن دو خلال چوبی در زیر سر و چسباندن آن به تنه کلمی در جای خود محکم کنید.
7- بال‌ها: ابتدا دو برگ را کنار هم بگذارید وبه سمت پایین فر بدهید. پایه یکی از آن‌ها را به شکل مورب به طرف چپ و دیگری را به طرف راست ببرید. بالی که برش راست خورده بال راست و بال دیگر بال چپ فرشته خواهد بود. دو خلال چوبی نیمه را به انتهای ضخیم هر برگ فرو کنید. خلال‌ها را به فاصله حداقل یک سانتی متر از هم قرار دهید به طوری که با هم موازی باشند. در هر نوبت یکی از بال‌ها را روی تیغه شانه بدن فرشته فرو کنید و انتهای هر برگ را کنار بدن فرشته نگه دارید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم.